Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Phalaenopsis - hoever afknippen?

  • Destiny

    Hoihoi,

    Ik heb een phalaenopsis in een pot staan, die nu uitgebloeid is. Iemand heeft mij ooit eens verteld dat je de steel dan boven de derde okselknop moet afknippen. Aangezien ik op vakantie was is dat niet gebeurd. Ik heb de steel nou afgeknipt tot boven de eerste okselknop, de rest was al bruin, helaas is dat laastste stukje steel nu ook bruin. Is dit nu nog goed, komt er wel weer een nieuwe steel aan, of wat moet ik anders doen?

    Hoe kan ik een phal zonder bloemen het beste bewaren/behandelen?

    Ik moet nog van alles leren :-)

    Groetjes,

    Des.

  • Rob Brandon

    Zorg dat de planr in een goede conditie is. Dan bloeit het langer en met meer bloemen. De plant heeft aangegeven niet meer te willen bloeien. Zorg dat het goede wortels krijgt en goede bladeren. Een blad moet minimaal zo groot zijn als de vorige, liefst groter voordat het volgende blad begint te groeien.

  • Destiny/webmaster

    Dank je Rob!

  • Destiny

    Er zit nou dus nog een klein steeltje, het is al bruin, moet ik dat er nou gewoon in laten zitten, of helemaal weghalen?

  • Rob Brandon

    Als het hindert dan kan je het met een nagelschaartje grotendeels weg krijgen. Als het niet hindert laat het gerust zitten.

    groetjes

    Rob

  • Rene Van Wersch

    Beste Destiny.

    Betreffende DAT STEELTJE:

    Mijn Tip als Phalaenopsis is uitgebloeit en bloemsteel bruin word is het ook de

    beste tijd om deze plant te verpotten.

    Haal de plant uit zijn pot , oude aarde verwijderen Pot schoonmaken.

    Orchideenaarde kopen in tuincentrum

    2cm orchideenaarde in pot,wortels voorzichtig in pot doen zodat plant net boven potrand uitsteekt,rondom met orchideenaarde pot vullen licht aandrukken.

    Mooie lichte plaats op vensterbank geven en 1 tot 2 dagen wachten met water geven af en toe wat orchideenmest in water (liefst regenwater)

    Met een beetje geluk maar ook gedult na 3tot4 maanden komt nieuwe bloemsteel

    VEEL GELUK RENE

  • Destiny

    Thanks, dat ga ik zeker proberen!