Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zaadjes van orchideeën

  • jacqueline bosman

    Ik ben zojuist teruggekeerd uit Vietnam. Daar werden zaadjes van orchideeënplanten te koop aangeboden.

    Hoewel ik hier mijn vraagtekens bij had vond ik het een leuk souvenir voor een vriend van ons, die fervent orchideeënhouder is.

    Echter: advies van hoe nu verder en hoe te kweken (grond? bemesting? haalbaarheid? ) kan ik hem ook niet geven: zover reikt mijn kennis van Vietnamese taal èn van orchideeën kweken niet?

    Kan iemand mij helpen? Of heb ik me laten inpakken??

    (nb de zaadjes zijn (zo liet de foto zien) van de viooltjes-orchidee.

    groetjes

    Jacqueline

  • Petra Stienen

    Hallo,

    Het opkweken van zaadjes van orchideeen vergt zeer veel geduld en aandacht.

    Het zaaien moet in een steriele omgeving gebeuren in zogenaamde flessen.

    Ook moeten ze op een speciale voedingsbodem gekweekt worden. Voordat de orchideeen kunnen gaan bloeien ben je enkele jaren verder.

    Het zaaien van het zaad van orchideeen is veelal weg gelegd voor de gevorderden onder de orchideeenliefhebbers. Als je vriend lid is van een orchideeenvereniging in de buurt dan kunnen waarschijnlijk de ervaren leden hem op weg helpen. Zoniet dan kun je je vraag misschien voorleggen aan het Forum van de NOV. (www.nov-orchidee.nl). Zij kunnen je waarschijnlijk aan meer specifiekere gegevens helpen dan ik dat kan doen. Ik ben zelf pas drie jaar bezig en ik durf me er nog niet aan te wagen.

    Groetjes

    Petra Stienen

  • jacqueline bosman

    Bedankt Petra:

    we zoeken zeker verder en gaan proberen!

    Jacqueline

  • Rene Van Wersch

    Beste Jacqueline

    Voor het uitzaaien van zaatjes geef ik je hier een telefoonnummer van

    een orchideenman die dit eventueel voor je kan doen

    Hij verkoopt ook potjes en flessen met gezaaide orchideen.

    Naam is HENK PIERIK TEL nr 024 3444992

    Succes Groetjes RENE