Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Uitgedroogde stam

  • Karika

    Hoi allemaal,

    Ik heb een phalenopsis (maar zeker ben ik niet) die tijdens mijn vakantie niet helemaal goed is verzorgt. De stam is behoorlijk ingetrokken (ik weet niet hoe ik dit anders moet omschrijven, de stam hoort normaliter vrij dik te zijn, is nu erg gerimpeld=uitgedroogd). Weet iemand hoe ik mijn orchidee hier weer bovenop kan brengen. Ik woon op 3 hoog, geen balkon, regenwater behoort niet tot de mogelijkheden!

    Alvast bedankt voor de tip(s).

    Karika

  • Jan

    Beste Karinka,

    Er is naar alle waarschijnlijkheid niets aan de hand met je phal. Knip de bloemstengel maar helemaal af. Het is het beste dat je de plant verpot in nieuwe barg. Kan je kopen in de meeste tuincentra.Watergeven geven het liefst met lauw regenwater..Heb je niet,dan is er geen man over boord.Kook wat leidingwater, laat het afkoelen en giet dan zeer matig.Let op dat er geen water in de (over)pot blijft staan,want dat geeft op den duur problemen, die noodlottig voor je phal kan zijn (wortelrot).

    Vloeibare mest kan je ook in elk tuincentrum krijgen. Volg de gebruiksaanwijzing op het flesje.

    Groetjes Jan en veel sukses.

  • Karika

    Ik heb eigenlijk altijd mijn orchideen onder een (zeer lauwe) douche gezet, laten uitdruppen en terug in de plantenbak (mijn phals zitten in plastic bak met gaten, die in een grotere kom zitten). Daarnaast 1 keer per maand (in de winter) of 1 keer per week (in de zomer) in een bak met (zeer lauw) water en oplosbare mest. Ze hebben er voor zover ik weet nooit onder geleden, maar als ik het zo lees is mijn methode dus hartstikke fout?

    Groet, Karika

  • Klaas de Groot

    Een douche is niet te adviseren voor Phal´s. Net als Cattleya zijn ze gevoelig voor kroon-rot. Die ontstaat als er water in de kroon blijft staan.

    Ik dompel de potten in de zomer elke week en recent 1/2 weken. Ze staan bij mij in een kas met hoge luchtvochtigheid. In de huiskamer zullen ze elke week gedompeld willen worden.

  • Karika

    Bedankt voor alle informatie, maar ik ben bang dat ik naar mate ik meer info krijg ik steeds meer vragen heb. Sorry, maar ik ga toch nog weer een vraag stellen: ik was tot nu toe namelijk redelijk zuinig met het onderdompelen omdat de grond waarin ze gepot zijn een mengsel is van orchidee potgrond en hydrocultuur-kleikorrels. Ik was altijd bang dat die hydro korrels teveel vocht zouden vasthouden als ik mijn phals elke week zou dompelen en daardoor wortelrot zou veroorzaken. Wat nu?

  • Jan

    Beste Karinka,

    Wil je je phals verpotten, doe dat dan in barg (dennenschors), die je in elk goed tuincentrum kunt krijgen. Gebruik zeker geen orch.grond of aarde. Je kunt wat kleikorrels of wat piepschuim (kleine stukjes) toevoegen aan de baRG.

    gROETEND,

    jAN.

  • Destiny

    Jan,

    Ik heb ooit in Luttelgeest speciale “phalaenopsis-grond” gekocht en ze schijnen het daar prima in te doen.

    Is dat wel goed dan?

    En kun je wat meer informatie geven over dat barg?

    Groeten,

    Destiny.