Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verzorging

  • Tava

    Sinds aug. heb ik een orchidee, phalaenopsis, waarop staat dat ik deze boven het oog moet afknippen. Het is erg, maar wat is een “oog”. Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet afknippen nadat deze is uitgebloeit. Graag een antwoord.

    groet,

    Tava

  • Tim Welting

    Beste Tava,

    Als je naar de bloemstengel van je Phalaenopsis kijkt, dan zie je op regelmatige afstand van elkaar hele kleine “kapjes” zitten. Die “kapjes” worden ook wel ogen genoemd. Onder zo'n oog zitten meestal hele kleine bloeibeginselen. Als je Phalaenopsis nou is uitgebloeid en je knipt de bloemstengel op een bepaald aantal ogen af, dan is er een kans dat dezelfde stengel op zo'n oog gaat bloeien. Dat gebeurt echter niet altijd (heb geduld). Meestal wordt geadviseerd om de stengel op 2 of 3 ogen (van onder geteld) af te knippen. Als je boven zo'n oog afknipt, doe dat dan ongeveer 1 cm boven het oog, anders heb je kans dat dat oog uitdroogt!!

    Veel succes!!

    Tim.