Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

phalaenopsisvragen

  • Darja

    Wat fijn dat ik deze pagina ontdekt heb! Ik heb namelijk een aantal vragen waar ik al een tijdje mee rondloop en niemand heeft me tot nu toe kunnen helpen hiermee.

    Ik heb al enige tijd een stuk of 10 phalaenopsis-orchideeen. Mijn probleem is dat drie daarvan vlak na het openen van de bloemen al weer slap hangen. Ook al geef ik maar weinig water, soms maar eens in de drie weken, lijkt het toch vochtig te blijven aan de binnenzijde van de doorzichtige pot. Ook zitten de planten in een hoge ompot, dus het water kan eruit lopen. Wat doe ik fout? En kun je nou echt het beste regenwater gebruiken?

    Verder vraag ik mij af waar ik bijzondere kleurvariaties van de Phalaenopsis zou kunnen krijgen/bestellen en wat de prijzen daarvan ongeveer zouden zijn. Vooral de meerkleurige vind ik erg mooi!

    Dan heb ik nog een grote Phalaenopsis die volgens de kweker eigenlijk al verpot moet worden. Hij heeft erg veel luchtwortels. Die moeten volgens hem, zover mogelijk, in de nieuwe pot komen en dan als aardwortels gaan functioneren.. Dit heb ik verder nergens teruggelezen in literatuur. Klopt dit wel?

    Ik hoop dat iemand me kan helpen,

    groetjes, Darja

  • Jan

    Beste Darja,

    Vermoedelijk is de barg verteerd.Dit kan je controleren door lichtjes aan de bloemstengel te trekken.De plant kan dan gemakkelijk uit de pot getrokken worden.Ook voelt de barg sponzig aan. Geef geen water meer ,maar haal de plant helemaal uit de pot. Je zult zien dat de wortels in het hart verrot zijn.Verwijder die en pot de plant opnieuw in nieuwe barg op. Jouw kweker kan je denk vertellen hoe dat moet. Regenwater is bij voorkeur te gebruiken als gietwater. Dan wel lauw.

    Darja,ik weet niet waar je woont. Ik denk dat je de NOV-site eens zou kunnen raadplegen om wat meer kleur in jouw phal-verzameling te brengen. Deze site vermeldt de verschillende kringen (verenigingen) in den lande. Zij kunnen je zeker op weg helpen.

    Voor het opnieuw oppotten van jouw phal met de vele luchtwortels heeft de kweker het aan het rechte eind.

    Ik wens je sukses en eh.. wil je meer informatie hebben, mail me gerust.

    Groetjes Jan..

    te brengen. De NOV-site vermeldt de diverse kringen in Nederland. En misschien is er een bij jou in de buurt.

  • Darja

    Beste Jan,

    Hartelijk bedankt voor je berichtje.

    Ik heb gelijk naar mijn planten gekeken. De grond leek niet echt sponzig, maar een aantal wortels waren aan de uiteinden wel helemaal zacht en erg vochtig. Ik heb die stukken van de wortels eraf geknipt en de planten verpot in nieuwe grond.

    De grond die ik in het tuincentrum had gekocht was heel fijn en veel plakkeriger dan de grond die ik bij de kweker (Klinge in Nederhorst den berg) heb gekregen, die was grof en droog. Ik heb nu eigenlijk maar wat door elkaar gegooid.

    Ik hoop maar dat dit voldoende is om de plant weer gezond te krijgen.

    groetjes,

    Darja

  • Dre

    Beste Draja

    ook ik heb je bericht gelezen en nou lees ik dat je in een tuin centrum de bark gekocht heb en dat deze plakkeriger is dan wat je eerst had.

    Ik adviseer je bark bij een gespecialiceerde kweker haal, voor 1 potje bark hoef je niets (of weinig ) te betalen.

    Als het een goeie kweker is zal deze je ook verder adviseren over eventuele problemen.

    Als je zeg waar je in de buurt woon kan ik je wel een adres geven voor een goede kweker.

    groeten Dre

  • Darja

    Beste Dre,

    Bedankt voor je berichtje. Ik woon in Hoofddorp. Ik zou graag te weten komen waar hier in de buurt 1 of meerdere goede kwekers zitten.

    Alvast bedankt,

    groetjes, Darja

  • Dre

    Beste Darja

    Weerdenburg orchideeen in rozenburg bij schiphol

    vreeke orchideeen in de kwakel

    verdel orchideeen in nieuwveen

    stolk orchideeen in waddinxveen

    Sjaak Boekestijn orchideeen in de lier

    Optiflor in monster/loosduinen alleen op zaterdag

    Vollebregt orchideeen in honselersdijk

    Maarel orchideeen in schipluiden

    dit zijn er een paar. Vooral de laatste 5 ken ik persoonlijk en zijn meestal bereid je vragen te beantwoorden.

    groeten Dre

  • Destiny

    Weet je ook wat rondom Groningen? :-)

    Behalve Haren, want die weet ik al ;-)

    Oh en in grond kan een heleboel verschil zitten! Ik heb bij een tuincentrum hier in de buurt zakken grond gekocht maar daar doen ze het helemaal niet goed in, dat blijft ook maar nat, en ik heb zakken grond gekocht van een ander merk bij een ander tuincentrum, en daar doen ze het hartstikke goed in, dus… verschil moet er wezen he ;-)

  • Dre

    Helaas niet in groningen, wel 1 in friesland

    Alkema/drijfhout in harlingen

  • jack bouwer

    Geachte Dre,

    Ik ben op zoek naar 500 tot 1000 pootbare stekken voor de pot of snij. Kan je mij aan een adres of leverancier helpen.

    Jack Bouwer

    de Driesprong 22

    Kwintsheul

    06 53346666