Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

keiki van mijn dendrobium?

  • Karika

    Hoi,

    Mijn dendrobrium heeft vlak na het begin van de stam een scheut gekregen. Het ziet er uit als een vertakking, met een stammetje en kleine bladeren, maar nog geen luchtwortels. Uit wat oude berichten meen ik te lezen dat dit een keiki is, en dat ik hem kan afsnijden en verplanten zodra er luchtwortels zijn en deze lang genoeg zijn. Klopt dit, of is het iets heel anders?

    Alvast bedankt!

    Karika

  • Jan

    Beste Karika,

    Helemaal juist,.

    Nog even geduld dus.

    Groetend,

    Jan Dekker.

  • mandarijn

    Beste Karika,

    Ik heb eens van een kweker van parasietplanten (dus ook soorten orchideën)

    gehoord dat je de keiki's ook kan opbinden .. zodat je het plantje kan ophangen

    Deze techniek leek me best leuk, ookal heb ik het zelf nog niet geprobeerd

    zal ik dat zeker doen aangezien ik een oncidium heb die aan de lopende band

    keiki's aanmaakt.

    Je doet het volgende : in een bos zoek je naar de restanten van varens en graaf je de wortels uit. Thuis spoel je alle aarde er uit zo dat je alleen nog de sponzige klit wortels over hebt en daar op bind je je keiki goed vast (met ijzerdraad ofzo)

    Voor het vochtig houden moet je het wel wat vaker bevochtigen dan in de pot maar toch zouden die wortels redelijk wat vocht kunnen vasthouden.

    Ach je ziet maar

    Ik laat wel iets weten als ik het zelf eens geprobeerd heb.

    XxX

    Mandarijn

  • Karika

    Leuk idee!

    Ik heb in het verleden een paar (tropische) orchideeen opgebonden die ik uit Suriname had meegenomen. Ze stonden (of hingen dan) er prachtig bij. Helaas is bij mij op een gegeven moment de verwarming uitgevallen voor 4 weken wat ze niet hebben overleefd.

  • Jan

    Hallo Mandarijn,

    Orchideeen zijn geen parasieten,maar epifyten(op/aan de bomen groeiend)

    Ga niet het bos in om varenwortels uit te graven(beschermde sporenplant), maar zoek een omgewaaide dennenboom en neem daarvan een stuk dennenschors van 20 bij l0 cm.Leg dit stuk twee dagen lang in een emmer water om het ongedierte uit de schors te verwijderen. Bind je keiki niet op met ijzerdraad(gaat roesten op den duur) maar met smalle reepjes nylonkous(geeft mee en roest nietHet beste kan je bij het tuincentrum bij jou in buurt een stukje geplastificeerd kuikengaas kopen en dit als een soort mandje om het stuk dennenschors ,naar beneden spits toelopend,binden. Je stopt je keiki hierin en vult het mandje op met wat bark( van hetzelfde dennenschors en wat spagnum of wat mos . Daarna regelmatig bevochtigen.Dendrobiums kunnen s-zomers rustig op een beschut plekje buiten staan c.q . hangen.

    In de meeste tuincentra kan je ook kurkschors kopen.

    Veel sukses en groetjes van

    Jan.