Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

watergeven

  • Arie

    Ik ben niet in staat regenwater op te vangen, dus wil ik m'n orchideeën, water geven met op kamertemperatuur gebracht slootwater. Wie heeft hier ervaring mee?

    Verder zijn alle tips over de verzorging van Phalaenopsis welkom. Bij voorbaat dank.

    groetjes, Arie

  • klaas

    Arie

    Volgens mij moet dat heel goed kunnen. In de nieuwsgroep rec.gardens.orchids is meer malen het gebruik van vijverwater ter sprake gekomen. Samengevat komt het op het volgende neer:

    Voordelen.

    - minder kalk dan leiding water.

    - bevat voedingsstoffen, mn. spore elementen.

    Nadelen.

    - kan verontreinigd zijn. Bv in het Westland met chemicalien die slecht zijn voor je orchideeen.

    - kan ziekte kiemen bevatten. ( Het water een tijdje laten staan kan hier soms tegen helpen. )

    - een ongedierte risico.

    Ik denk zelf dat de nadelen best mee kunnen vallen. Je moet er alleen even goed bij stilstaan. Zelf ben ik ooit bijna verhuist naar een woning waar langtijd een galvaniseerbedrijf op de sloot achter het huis heeft geloost. Alle slootjes in die omgeving zijn nu vergeven van de zware metalen.

    Zelf zul je het beste kunnen beoordelen of het slootwater in jouw omgeving redelijk natuurlijk is. Is dat het geval dan denk ik dat het een goed alternatief is. Wel raad ik aan het water eerst door een nylon kous te filteren tegen ongedierte, eventueel gevolgt door een vijverfilter. Heb je echt kostbare orchideeen dan kun je het ook nog door een UV-filter laten lopen. Dit dood veel van de aanwezige micro-organisme. De spullen en aanvullende informatie kun je op de vijver afdeling van het betere tuincentrum vinden.

    Succes Klaas

  • JAN Dekker

    Beste Arie,

    Ik denk dat als je het slootwater aan de kook brengt dat het water dan goed te gebruiken is. In ieder geval ben je dan het kalk in het water kwijt.

    Sukses ermee.

    Groetend,

    Jan.