Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stekken van orchideen

  • Hendryckx Albert

    Ik ben geen kenner van deze planten, maar op een orchidee dat ik gekregen heb komt er bovenop een bloemenstengel een nieuwe plant die heeft reeds drie bladjes en twee luchtwortels. Wanneer en hoe moet ik dit nieuw plantje afknippen en hoe te planten?

  • Jan Dekker

    Beste Albert,

    Je kunt het plantje - keiki genaamd - met een mes of schaar,die je even onder een vlam hebt gehouden en dus ontsmet is 5 cm. onder de luchtwortels afsnijden c.q.afknippen. In een potje (rond 5 cm) met fijne barg ,een kleien potscherf op de bodem en wat piepschuim erdoor heen gemengd oppotten , even flink lauw regenwater geven en dan op een lichte plek-niet in zon- wegzetten. Regelmatig controleren en matig zijn met watergeven.Laat nooit overtollig water in het schaaltje staan. Zo voorkom je wortelrot.Afhankelijk van de groei ompotrten in een groteren pot.

    Suk6.

    Groetend,

    Jan Dekker

  • Hendryckx Albert

    Bedankt voor de tips; maar toch nog een vraagje; moeten die luchtwortels ook in de pot gestoken worden?

  • Jan Dekker

    Beste Albert,

    Mijn antwoord is je,maar beschadig ze niet.

    Groetend,

    Jan Dekker.

  • annie meppelink

    hartelijk dank voor de goede uitleg van het stekken van de orchideen

    ik heb ook keiki aan de plant en was op zoek naar de behandeling ,en zie dat hd je gedaan

    dus ga ik het proberen ,hoelang zal het duren voor het een echte plant is

    ben erg benieuwd als het gaat

    succes met alles groeten een lief hebster van de orchideen

    annie

  • Clara Webers

    Bedankt voor deze uitleg. Heb zelf een orchidee met een keiki, is nog te klein om op te potten. Mijn probleem was dat ik niet wist dat dit bloemetje met blaadjes een keiki heette en wat te doen. Ben toevallig bij orchidee.startpagina terecht gekomen.

    Nog maals hartelijk dank.

    Clara Webers

  • Conny Wijt

    Ik bedank ook voor de uitleg van de stek aan plant, grappige naam trouwens, wist ook niet wat ik er mee aan moest.

    Kwam zo maar langs al zoekende met deze vraag!

    Ben dus blij met de tip ga het gauw proberen , hoop wel dat het geen schade aan mijn plant geeft, ik heb hem/haar al 5 jaar en bloeit voortdurend

    heeft kennelijk geen rustpauze nodig, kan het toch niet dwingen om dat te nemen denk ik.

    groetjes Conny

  • Jannie

    Ook wij hebben een plant met 3 Keiki er aan.Gaan het nu proberen.Wil inderdaad wel is weten hoelang het duurt voor hij zo groot is dat er bloemen komen.Iemand enig idee.Wij zijn nu 72 jaar maken wij het nog mee??????????????.

    gr.Jannie

  • C.Huisman

    ik wil graag leren hoe je orchideen kunt stekken

  • nancy

    De uitleg is heel interessant. Ik heb 2 orchideeën. De ene pot heeft 1 keiki en de andere pot 4 keiki's. De keiki's zijn al redelijk groot maar er komen geen wortels.

    Kan ik hier iets aandoen??

    grtn nancy