Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

telkens hangen de bloemen slap!

  • willeke

    wie kan me helpen, wat doe ik fout? ik geef mijn orchidee éénmaal per week wat water, laat het uitlekken en zet hem dan terug in de pot zodat er zeker geen water in blijft staan. Mijn vorige orchidee had ik nl. kapot laten gaan omdat ik teveel water gaf en er onderin de pot water bleef staan. Nu na twee weken, beginnen de bloemen ineens weer slap te hangen - heb vlug water gegeven maar ik heb de indruk dat het juist erger wordt (meer bloemen gaan slap hangen); hij staat aan het raam maar niet in de zon - zou er misschien tocht zijn? (deur van de hal is er vlak naarsst, en langs de kieren van dat raam komt een beetje tocht), is dat de oorzaak? ik hoop dat iemand mij vlug antwoord kan geven, want ik zie die plant héél graag!

  • jan dekker

    Beste Willeke,

    Ik ga ervan uit dat je het hebt over een phalaenopsis hebt??

    Hoe lang staat de plant al in de bloei ? Het kan zijn dat de plant gewoon uitgebloeid is. Dus geen water meer geven en de bloemstegel tot heel onderaan (tot op 2 cm.na) afknippen. Daarna de plant in nieuwe barg zetten. Kijk voor het verpotten op onze site onder raadgever (links op de site).. Mag best in de ochtend-en avondzon staan.Vermijd te allen tijde tocht. Plaats de plant NOOIT in de tocht !!!

    Mochten er nog vragen zijn,dan hoor ik die graag van je.Schaf eens wat literaratuur over het kweken en verzorgen van orchids aan. Sukses.

    Groetend,

    Jan Dekker

    jan.dekker39@freeler.nl

  • willeke

    dag, bedankt voor je reaktie. De bloemen die nu slap hangen staan toch nog maar enkele weken open, toen ik de plant kocht waren er enkele bloemen open en veel knoppen (die nu dus open staan) dus kan toch nog niet uitgebloeid zijn? ik heb hem vanmorgen nog eens ondergedompeld maar nu is t precies nog erger…

    ik ga inderdaad maar eens een boek aanschaffen, maar wou eerst eens via internet zoeken naar een oplossing; ik ga hem eens van plaats veranderen eens kijken of dat helpt…

  • kayleigh

    Hallo,

    Ik denk eerder dat je ze teveel water geeft.Ik zie vaak op internet staan dat je ze eenmaal in de week ,soms zelfs tweemaal in de week water moet geven.

    Ik weet niet waar jij je bloemen hebt staan.Bij mij staan ze op de vensterbank.Ik geef sommige orchideeën,maar 1x in de 2 weken water.

    Op een gegeven moment voel je dat wel aan wanneer ze water nodig hebben.De pot voelt dan licht aan.En om te controleren of ze ook werkelijk water nodig hebben,kijk ik ook nog wel eens aan de onderkant van de pot of het bark daar nog donker is. Is dit het geval dan wacht ik nog een dag of 2.

    Door steeds meer water te geven zoals jij nu doet,kan de plant het niet meer opnemen en wordt het blad slap en lijkt het net of hij water nodig heeft.

    Groetjes Kayleigh

  • dre

    Het gaat helemaal goed komen met de orchidee als je de plant behandeld net als Kayleigh.

    Dus ……… goed kijken wanneer de plant water nodig heeft en niet klakkeloos water geven 1 x per week omdat dit op het etiket staat.

    Ga zo door

    dre

  • willeke

    wel ik heb onderaan de pot gekeken en ik vond juist dat het nogal droog was - maar ik zal het eens proberen met minder water te geven, meestal geef ik een goede scheut en laat het uitlekken, éénmaal per week - ik zal dat verminderen en kijken of het beter gaat! bedankt voor de goede tips en ik laat zeker weten of het betert!

  • jan dekker

    Beste Willeke,

    Ik geef mijn phallen sinds jaar en dag elke week op een vaste dag een kopje lauw regenwater (of lauw afgekookt kraanwater). Nog nooit problemen gehad met woretelrot!!! Ik giet het water dan wel langs de potrand(en zeker niet rond het hart van de plant.). Laat de boel helemaal uitlekken. Sukses.

    Groetend,

    Jan Dekker.

  • phalietje

    ik weet dat ik nu iets ga zeggen waar niemand mee akkoord gaat, maar ik heb deze raad gekregen van een kweker en hij zegt dat de bladeren slap gaan hangen omdat ze te weinig water krijgen. hij raadde me aan om zeker elke dag te nevelen en ook elke dag te dompelen : gedurende een tot twee seconden met pot en al in een emmer regenwater duwen en goed laten uitlekken. Je moet daar echter langzaam mee beginnnen want de meeste planten zijn dat niet gewend : ze krijgen maar een keer water en bijgevolg kunnen de wortels zoveel water ineens niet aan, maar langzaamaan leren de wortels weer water opnemen.

    Ik volg deze raad nu een kleine 2 maanden op en al mijn phals hebben mooie stevige bladeren gekregen. Ze hebben ook een heleboel wortels die groeien als kool en die mooi groen uitzien. Tot nu toe doen ze het allemaal heel goed en dus doe ik zo verder. we zien wel wat het wordt.

  • kayleigh

    Hallo,

    Nee, Phalietje daar ga ik zeker niet in mee.Ik zou wel eens willen weten welke kweker dat was,

    Groetjes Kayleigh

  • jan dekker

    Beste Phalietje,

    Zoek eens via Google,tik in: watergeven orchideeen .Je vindt dan heel wat info over dit thema.Een belangrijke regel is:beter te weinig,dan te veel water geven!!! Er zijn diverse manieren om te(kunnen)controleren of een plant te weinig of te veel water heeft. Diverse boekwerken geven daar goede info over.

    Groetend,

    Jan Dekker.